Всичко за мен

Моята снимка
ПОНЯКОГА КАУЗАТА, ЗА КОЯТО СЕ БОРИМ, ПРОСТО НИ ИЗБИРА..

петък, 27 април 2012 г.

Поставяне на диагноза и ранна интервенция


    Диагнозатааутизъм” не се поставя въз основа само на едно изследване, особено ако детето е много малко. Внимателното проследяване и редовната оценка на развитието са от съществено значение, за да се изгради по-пълна и цялостна картина. Независимо, че е поставена вече окончателната диагноза или предстоят още уточняващи изследвания за това състояние, съществено е да се предложи навременна и адекватна помощ за децата и техните родители. Когато има съмнения за вече настъпили нарушения в развитието, трябва да се разработят индивидуални терапевтични програми, съобразени с личните нужди на детето и да се осъществява стриктен мониторинг на напредъка. Родителите могат да бъдат подкрепени и обучавани, как да подпомагат децата си за всеки специфичен  компонент от сферата на развитие им.
Редно е, за потвърждаване на диагнозата, да бъде привлечен екип от специалисти, който да включва педиатър, клиничен психолог, детски психиатър, невролог. Тяхната роля, заедно с педагог за деца със специални нужди, социален работник, игрови и поведенчески терапевт, както и други специалисти, е да подкрепят семейството, да предложат подходящи интервенции, за да се помогне на детето. Колкото по-рано се предприемат подобни мерки, шансовете за изграждане на самостоятелност и навици нарастват неимоверно. Интервенцията трябва да се основава на специфичните нужди за всяко отделно дете и включва - помощ за приучаване към игра и социални взаимоотношения, поведение и комуникация. Като навременна и адекватна реакция се препоръчва ранно настаняване в детска ясла или група със специализирана грижа, с цел - осигуряване на детето ценен социален опит и възможности за обучение
Това ще му даде  възможности да изгради  с времето необходимата самостоятелност и да преодлоява трудностите в бита си.
Специализираната работа с родителите и психологичната консултация е не по-малко важна в комплексната терапия
Редица проучвания показват, че семействата на деца с аутизъм са поставени под значително напрежение. Най-голям стрес се понася от страна на родителите на малки деца с аутизъм, които  изискват асистирани грижи.


Предоставил информацията: д-р Пламен Димитров



вторник, 17 април 2012 г.

Подсказващи симптоми в ранна детска възраст


Aутизмът би могъл да бъде разпознат и в ранна детска възраст. Симптомите, най-често съобщени при изследване на деца, са: втренчване, особености на звуковите възприятия и на играта.

Поглед: Избягването на контакта с очите често се смята, че е характерно за деца с аутизъм. Тази проява е с по-малко значение, отколкото необичайното ползване на погледа. Много бебета през първите месеци трудно задържат вниманието си върху хора, но при бебе с аутизъм погледът е с тенденция да бъде кратък и най-много с ъгъла на окото.

Слух: Особеностите при слуховите възприятия имат  по-голямо значение. Често децата с аутизъм сe предполага, че са глухи на ранен етап от тяхното развитие. Истината е, че те по-скоро не желаят да отговорят на името си, и изглежда не се влияят от звукови разлики в околната среда. Децата с аутизъм  могат да игнорират изцяло силни шумове, които биха подразнили изключително други деца на същата възраст. Това, вероятно, е следствие на общата липса или минималното присъствие на  интерес към обкръжаващата ги средаУникалното явление се нарича "селективна глухота".                  
Това поведение може да се дължи и на нарушения във възприятието, защото децата с аутизъм са особено чувствителни към определени звуци или нечувствителни към други. Например, едно дете с аутизъм може да се очарова от специфични звуци, като триене на колелата на играчка, или от звука на отваряне на кутия. Други могат да породят изключителен стрес към шум на коли, скърцане на паркет или кучешки лай.

Социално развитие и игра: При малките деца играта и социалната дейност са тясно свързани в тази възраст от развитието, и родителите лесно могат да забележат, че детето им се държи странно. Бебетата с аутизъм могат да показват липса на интерес към видовете игри, които на повечето деца се харесват, особено като тези, които включват общуване с родителя.

Преглед
Най-добре е прегледът и експертната оценка да бъдат поставени в специализирано детско отделение или център, а при нужда и от екип от специалисти, за постигане на точна диагноза. Обстоен медицински преглед на майката и детето са необходими, за установяване на други предпоставки и заболявания, допринасящи за отклоненията или забавяне в развитието. Идеалният случай за поставянето на оценка е, децата да се наблюдават в обичайната им среда - у дома или в детската градина.


Предоставил информацията:                        
д-р Пламен Димитров




неделя, 8 април 2012 г.

Разпознаване характеристиките на аутизма в ранна детска възраст


Може да се спори, дали аутизмът реално би могъл да се идентифицира в най-ранните месеци от живота на бебето, въпреки че изследванията показват характеристики, които могат да доведат медицинското лице до подзрение за аутизъмПри анкетиране на родители става ясно, че те наблягат в ранната възраст на "нормалността" на аутистичните си деца. Но на въпроса, ако не са отбягвали мисълта за нетипичното  развитие през първите месеци, данните показват, че много от тях са се чувствали загрижени за нещо необичайно, което се случва  с детето им.
Конкретните типични симптоми не насочват толкова често вниманието към диагнозата, а по-скоро отчетените допълнителни затруднения в обучението.
При децата с аутизъм, които демонстрират интелектуални    способности в норма, аномалиите в развитието може да се предположат (или да се признаят) едва към края на първата година от растежа им.
Въпреки това, при обичайното    развитие на аутизъм са характерни типични признаци, които могат да насочат вниманието. Известни са два вида аутистично поведение, наблюдавано при малките деца - спокойно, непретенциозно бебе, което рядко плаче  и обратното - ревливо, крещящо бебе, което е трудно да се усмири. Бебетата с аутизъм могат да проявят и други типове поведение, като например -   неспокойни, блъскащи главата си, драскащи или удрящи по завивката, когато са в бебешката количка или в леглото. Те могат също така да се очароват от лъскави или въртящи се обекти, но показват явна липса на интерес към хора или животни. Всички тези признаци могат, разбира се, да се проявят и от обикновените деца или деца с когнитивни увреждания, които не са свързани с аутизъм, така че трябва да се внимава много, преди да се тълкуват като знак за това състояние.

предоставил информацията: д-р Пламен Димитров