Когато
детето ви порасне, окуражавайте го да ви помага в приготвянето на храната и други сходни дейности от ежедневието. Не
пренебрегвайте присъствието му в подобни занимания. Много
деца са разочаровани, когато ги игнорират, независимо от желанието им да
участват в определено мероприятие. Голяма част от тях обожават да помагат в кухнята. Ако детето все
още не владее боравенето с нож, може да му предложите да сгъва салфетки. Наблюдавайте
това, което схваща бързо и това , което му доставя удоволствие.
Когато
се стимулира сетивността, по отношение на допира, може да му възложите задача
да изглади покривката на масата , за да няма гънки.
Хубаво
е на детето да му се възлагат леки задачи, след което да бъде похвалено за
свършената работа.
"Аутист" не е синоним на „идиот” или на човек,
който е неспособен - точно обратното. Повечето аутисти са с рядко срещани умения и
дарби и много бързо се отегчават от определени задачи, в сравнение с останалите хора, поради липса на интерес, а не на способности.
Много
аутисти , например , могат и обичат да
готвят.
Други, в опитите си да изгладят гънките на дрехите
или да си намажат филията, е възможно да направят първата крачка към неоткритите им
досега способности.
Започнете
с малки стъпки. Детето трябва да се ориентира в съответствие със собственото си темпо, дори
то да е твърде бавно за родители и терапевти.
За
съжаление „мозъкът” на голяма част от обществото тълкува и сравнява понятието „бавен” с
„неспособен”, „глупав", „аутистичен”,
„изостанал”.
Това е недопустимо! Независимо от ограничените им способности, които демонстрират във
„външния свят”, те притежават една
особена форма на интелект, която не
може да се забележи от останалите хора - игнорирането и липса на толерантност са в основата на това "разминаване" в представи, ценности, възпитание.
Интелигентността
може да се разгърне по различни начини, които за съжаление остават все още скрити и невидими за голяма част от хората.
Дадена личност, която в действителност е гений , може да не вземе успешно стандартния тест
за интелигентност.
Интелигентността
е жива и приема различни форми. Едни от най-умните хора в човешката история са
били много слаби ученици в училище и много рано са го
напуснали. Интелигентността не е само в мозъка - тя е в целия организъм, особено
в сетивните органи.
Този, който
разбере как функционират сетивните органи при аутистите, може да притежава
ключа към истината за Аутизма.
Техните
сетива действат различно - понякога с повишена чувствителност, друг път - с
понижена. Възможно е да се опознае този феномен, но се иска търпение. Учители
и родители могат да се научат да разпознават сигналите и с времето да
предсказват, кои дразнения са прекалено силни и кои слаби, за да се
предизвика определена поведенческа реакция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар