Всичко за мен

Моята снимка
ПОНЯКОГА КАУЗАТА, ЗА КОЯТО СЕ БОРИМ, ПРОСТО НИ ИЗБИРА..

понеделник, 19 март 2012 г.

Интелект и познание


Интелектът на хората с аутизъм е интересен и противоречив въпрос за разглеждане. От самото начало на клиничните проучвания на аутизма е направено откритието, че има области, в които децата с аутизъм са сравнително напреднали в термините на интелекта (например "островчетата на способности" на Канер). Съществува също тенденция и при професионалистите, и при семействата да харктеризират интелекта при децата и възрастните с аутизъм като "скрит" или "латентен". Важно е тези области да се разбират ясно, за да не се възлагат на индивидите фалшиви очаквания и обратното, някои определени техни възможности да не се пренебрегнат. 
Разбирането на сравнително уникалното когнитивно функциониране на индивидите с аутизъм ще помогне на професионалистите да поддържат и развият дарбите, когато се открият и да се ограничат нарушенията.

Повечето хора с аутизъм имат умствени затруднения по данни на Световната здравна организация и имат измерен коефициент на интелигентност (IQ) по-малък от 70 (100 е средният приемлив коефициент за останалите хора) /8/Христозов,Х./. Това води до затруднения при обучението и познанието, от което са производни социални и интелектуални нарушения, независимо от всички останали специфични нарушения, асоциирани с аутизма. Една малка част от индивидите с аутизъм (по-специално тези със синдром на Аспергер) не се описват като имащи умствени затруднения, а още по-малка е групата над средното ниво от гледна точка на интелектуални способности. 
Хората трябва да се третират индивидуално въз основа на техния индивидуален интелектуален капацитет, но съществуват определени области на познанието, които изглежда са специфични за аутизма и трябва да се знаят. Това е важно за всички нива на интервенция - от основното образование, през хобитата и интересите, до наемането на работа или професионална ориентация. Важно е също да се запомни, че повечето деца с аутизъм имат умствени затруднения (много от тях умерени или дълбоки) и следователно ще бъдат ограничени в техния интелектуален потенциал. Трябва да се избягват фалшивите надежди и стремежи така, че върху тези индивиди да не се оказва прекалено голям натиск и те да успеят да реализират своя индивидуален потенциал.
предоставил информацията 
: д-р Пламен Димитров

Няма коментари:

Публикуване на коментар